Mit tehetsz fenyegetés vagy figyelmeztetés helyett?

Fenyegetés és figyelmeztetés helyett

A cikkben két gyermeknevelési módszert, a figyelmeztetést és a fenyegetést vizsgálom meg. Olvass tovább, ha kíváncsi vagy, milyen technikát lehet ezek helyett alkalmazni.

Árnyalatnyi a különbség a kettő között, azonban érezhető, hogy a fenyegetés nehezebb kijelentés a gyermek megélése szerint. Alább hozok is pár példát. Arra kérlek, hogy miközben olvasod ezeket a mondatokat, legyél Te az a gyerek, aki fogadja őket. Aztán vizsgáld meg, milyen érzések és gondolatok alakultak ki benned az alábbi mondatok hatására:

  • „Ne a pulcsid ujjába töröld az orrod! Tiszta kosz lesz tőle!”
  • „Nagyon megbánod, ha megeszed az összes sütit!”
  •  „Ha nem pakolsz el, mire tízig számolok, kidobom az összes játékodat!”
  • „Ha nem veszed fel a bukósisakodat, odaadom másnak a biciklidet.”
  • „Ha még egyszer szórod a homokot, hazamegyünk.”

A szülő oldala

Ezek a mondatok valójában azt jelentik, hogy mivel a szülő tehetetlennek érzi magát, ezért beveti a felnőtt tekintélyét. Így alakulnak ki a hatalmi játszmák… Amikor a gyermek személye belecsúszik az ellenség szerepébe, aki nem hajlandó megtenni azt, ami a szülő szerint a legjobb lenne, akkor jön a figyelmeztetés, vagy a megfenyegetés, hogy végre megoldódjon a konfliktusos helyzet.

A tehetetlenség érzésén kívül, vagy a mellett, ezek az üzenetek azért hangozhatnak még el, mert a szülő gyerekként ezeket a gyermeknevelési technikákat tanulta el a saját szüleitől, vagy más meghatározó személyektől. Kritikus helyzetekben pedig ezek a módszerek jutnak az eszébe, habár gyerekként ő sem biztos, hogy ezek hatására rögtön és boldogan együttműködött.

Ezek a folyamatok nem tudatos szinten zajlanak, hiszen egyik szülő sem tudatosan tekint a saját gyerekére ellenségként! A tehetetlenség érzése a legborzalmasabb, ami átjárhat egy személyt. Hiszen emiatt az emberek nem tudnak kapcsolódni a bennük rejlő erőforrásokhoz, és más kreatívabb problémamegoldási ötletekhez. Így tehát a kellemetlen érzelmeiktől vezérelve fejezik ki magukat, illetve tevékenykednek.

A gyermek megélése

Két különböző reakció alakulhat ki a gyermekekben.

1. A finomabb lelkületű gyerekek könnyen félénké és megalázkodóvá válhatnak, hiszen megijednek a föléjük tornyosuló erőtől és nem is akarják, hogy megfosszák őket azoktól a tárgyaktól, vagy tevékenységektől, melyek kedvesek a számukra, illetve amik jó érzéssel töltik el őket.

2. Előfordulhat azonban is – főleg, ha egy hevesebb természetű gyerkőcről van szó –, hogy próbára teszi a szülői fenyegetés elszántságát. Direkt olyan tevékenységet csinál, melyekkel provokálja szüleit, hogy lássa, valójában milyen következményekkel is jár a viselkedése.

Átkeretezés…

Általában a szülők többsége azért alkalmazza ezeket a módszereket, mert gyermekeik szokásrendje még alakulóban van és bosszantó, ha számtalanszor el kell ismételni valamit; míg végül elfogy a türelmük.

Közelítsük meg máshonnan a kérdést: egy felnőtt embernek 21 napra, azaz 21 napi rendszeres ismétlésre van szüksége ahhoz, hogy egy új szokás beépüljön a mindennapi életébe. Azonban csak 4 hónap eltelte után várható, hogy az újonnan bevezetett szokás zsigeri színtűvé váljék benne, és a változás a személyiségben is megmutatkozzon.

A gyerekeknek több toleranciára, több időre és többszöri emlékeztetőre van szükségük ahhoz, hogy azt a rengeteg szokást átlássák és megfelelő módon alkalmazzák, amivel nap, mint nap szembesítik őket.

Milyen módszert alkalmazz fenyegetés vagy figyelmeztetés helyett?

Informáld a következő kellemesebb tevékenységről!

Ahelyett, hogy figyelmeztetnéd, vagy megfenyegetnéd, inkább vezesd rá arra, hogy a kellemetlen feladat elvégzése után, milyen kellemes tevékenység vár rá. Amikor ezt teszed, abban is segítesz neki, hogy mélyüljön és rögzüljön benne az adott szokás.

A korábbi példák átfogalmazása:

  • „Miután megtörölted az orrod egy zsebkendővel, folytathatod a gyurmázást.”
  • „Amint megmostad a kezed süti evés után, építkezhetsz tovább a legóval.”
  • „Miután elpakoltad a játékaidat, elolvasom az esti mesét.”
  • „Amint felvetted a bukósisakodat, odatekerhetsz apához, aki ott áll a fagyizó mellett.”
  • „A homokot lapátolni szokás. Amint lesöpörted a kezedről a homokot, mehetsz csúszdázni. Most épp kevesen használják.”

Ezek a mondatok az adott helyzetre vonatkoznak: szerepel bennük az a tevékenység, vagy az adott tárgy, amihez a szokás fűzhető. Lássuk be, hogy például a játékok összepakolása igen kevés gyermeknek okoz kellemes érzést, hiszen hogyha tehetnék, millió óráig játszanának. Amikor azonban megtudják, hogy a kellemetlen tevékenység után (játékok összepakolása) milyen kellemes tevékenység vár rájuk, motiváltabbakká válhatnak az együttműködésre.

Szülőcsoport saját szerkesztésű képe

A csoportfoglalkozásokon két alkalommal is beszélgetünk arról, hogy milyen módszerekkel és technikákkal lehet együttműködésre ösztönözni a gyerekeket.

Kattints az alábbi linkre és ismerd meg a szülőcsoport részleteit.

Bejegyzés kelt: 2022.11.17.

Képek forrása:
saját szerkesztés
és freepick.com

Üdvözöllek!

Kövesd a facebook oldalam, hogy első kézből értesülj az újdonságokról. smile

Dallos Mónika vagyok. Örülök, hogy elolvastad a bejegyzésem. Cikkeimmel és csoportjaimmal támogatni akarlak abban, hogy minél több információval és módszerrel rendelkezz ahhoz, hogy egyről a négyre juss. Remélem, találtál valami hasznosat ehhez ebben az írásomban.

Hasonló bejegyzések

Rettenetes kamaszévek

Rettenetes kamaszévek

Sok szülő tartja a kamaszkort egy borzalmas időszaknak, egy végeláthatatlan káosznak, amiben a gyermek mindent akar, csak együttműködni nem... A legtöbb pszichológus, illetve a pszichológiát oktató szerint a kamaszoknak lázadniuk kell. Ez a fejlődésük része, így...

Egy építő hozzáállás

Egy építő hozzáállás

A gyerek egészséges fejlődése érdekében minden szülő arra törekszik, hogy megadja a sajátjának, amit csak lehet. Sokan a tárgyi feltételek biztosításában látják a megoldást ahhoz, hogy a gyermek jól érezze magát. A pszichológia több ízben alátámasztotta, hogy az...

Amikor mindig a szülő dönt

Amikor mindig a szülő dönt

Minden gyerek kihozza a szüleit a sodrából. Ez a gyermekilét velejárója. A legtöbben ilyenkor a gyerekkorukban megtanult tekintélyelvű módszereket alkalmazzák. Sokan nem tudják, milyen belső folyamatokkal jár az, amikor rákényszerítenek a gyerekeikre bizonyos...

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .