Egy módszer a büntetés elkerüléséhez

Egy módszer a büntetés elkerüléséhez

Ebben a cikkben a büntetés témájáról olvashatsz. Lentebb ismertetek egy alternatív lehetőséget is, amit bátran alkalmazhatsz ehelyett a módszer helyett.

Rögtön az elején dr. Fitzhugh Dodson amerikai klinikai pszichológus meglátásával kezdek. Véleménye szerint:

„A büntetés nagyon nem hatékony fegyelmezési módszer… mivel különös módon éppen azt a viselkedési formát tanítja meg a gyereknek, amit el szeretnénk kerülni. Sok szülő azért nyúl a büntetés eszközéhez, mert senki nem tanított nekik jobb fegyelmezési módot.”

Vagyis a szüleink, vagy a nagyszüleink példája által megtanult minták, bizony hatással vannak a gyermekeinkkel kapcsolatos konfliktusok kezelésére is.

Vegyünk egy konkrét példát: mivel a gyerkőc nem tanul „a szép szóból” és úgy tűnik, nem jegyzi meg azt a szabályt, miszerint tilos felvenni bármit is a földről, ezért a szülő úgy dönt, hogy rácsap a kezére.

Egy gyermek, aki mindent felvesz a földről

Teszi ezt mindazért, mert ő is ezt tanulta meg az őseitől, vagy mert tehetetlennek és eszköztelennek érzi magát. Cselekedetét még a remény is átszőheti: abban reménykedhet ugyanis, hogy a gyerkőc a jövőben – pontosan azért, mert a büntetéssel kellemetlenséget okozott, ezért arra számít, hogy a gyereke el akarja kerülni ezt a szenvedést, emiatt pedig a jövőben majd helyesebben fog viselkedni.

Amikor a szülő úgy dönt, hogy állandóan rácsap a gyerek kezére, hogy megtanuljon bizonyos dolgokat, akkor ezzel valójában azt tanítja meg neki, hogy ő csak úgy képes megtanulni, mit nem szabad, ha rácsapnak a kezére. Tehát csak fájdalom és szenvedés árán képes tanulni.

Ezt a témát ennél egy picivel bővebben érintjük az ötödik csoportfoglalkozás alkalmával. A cikk további részében arról a technikáról olvashatsz, amit bátran alkalmazhatsz büntetés helyett.

Milyen módszert alkalmazhatsz büntetés helyett?

Mutasd meg neki a jóvátétel módszerét!

1. Példa:
A két testvér – Béla 4, és Ödön 2 éves – békésen játszik egymással, amíg Béla ki nem veszi öccse kezéből a játékot. Emiatt persze Ödön elkezd sírni.
Ahelyett, hogy azt mondanád a nagynak:

„Már megint miattad sír Ödön! Elég volt ebből! Most elfenekellek!”

Kezeld így a helyzetet:

„Nagyon ideges vagyok! Ödönke békésen játszott, amíg a kezedbe nem került az autója. Emiatt ő most szomorú lett. Megkínálod almával, vagy inkább odaadod neki a pókembered?”

2. Példa:
A lánykád megfeledkezett magáról és összefirkálta zsírkrétával az asztalt és a falat is.
Ahelyett, hogy rácsapnál a kezére és / vagy rosszallásod kritikában fejeznéd ki, például mond azt, hogy:

„El vagyok keseredve! / Ideges vagyok! A zsírkréta nagyon nehezen jön le a falról! Döntsd el, hogyan segítesz nekem ezt rendbe tenni: a falról, vagy az asztalról kezded el lemosni?”

3. Példa:
A gyerkőc szórja a homokot a játszótéren, pedig már megkérted, hogy ne tegye. A szél pedig belefújt pár szemet a mellette játszó kispajtása szemébe.
Ahelyett, hogy vállon ragadva megráznád és kérdőre vonnád:

„Hát nem igaz!? Hányszor mondtam már, hogy ne szórd a homokot, mert balesetveszélyes! Most miattad sír Ágota! Büntetésből hazamegyünk!”

Inkább mond azt neki, hogy:

„Ágotának nagyon fáj a szeme a homoktól. Adsz neki egy virágillatú zsebkendőt, hogy azzal törölje meg a szemét, vagy inkább megsimogatod a fejét és úgy kérsz tőle bocsánatot?”

Ezek a kijelentések útmutatást tartalmaznak sértegetés, hibáztatás és fenyegetés helyett. Arra vezeted rá a gyerkőcöt, hogy a hiba hogyan orvosolható.
Az első példában arra mutatsz rá, hogy amikor megbántunk valakit, azon érdemes gondolkodni, hogyan tudjuk kiengesztelni, megvigasztalni a másikat.
A második példában azt tanítod meg, hogy amikor elront valamit, nincs miden veszve, hiszen jóvá tudja tenni a hibáját.
A harmadik példában az együttérzést gyakoroltatod, illetve a bocsánatkérés művészetét.

A büntetéssel a gyermek elégedetlen lesz magával. A szülőnek pedig a bűntudattal kell megküzdenie, amiért olyat tett, vagy mondott, amit megbánt. Tette ezt mindazért, mint, ahogy dr. Fitzhugh Dodson is kijelentette: nem tanítottak neki jobb fegyelmezési módot.

A szülőcsoporton az 5. alkalommal járjuk körbe ezt a témát. Ezen a kommunikációs módszeren kívül ismertetek még jópár alternatívát, melyek bevethetők a konfliktusok kezelésének eszközeként.

Szülőcsoport saját szerkesztésű képe

A csoportfoglalkozásokon két alkalommal is beszélgetünk arról, hogy milyen módszerekkel és technikákkal lehet együttműködésre ösztönözni a gyerekeket.

Kattints az alábbi linkre és ismerd meg a szülőcsoport részleteit.


Bejegyzés kelt: 2022.12.01.

Képek forrása:
freepick.com és saját szerkesztés

Üdvözöllek!

Kövesd a facebook oldalam, hogy első kézből értesülj az újdonságokról. smile

Dallos Mónika vagyok. Örülök, hogy elolvastad a bejegyzésem. Cikkeimmel és csoportjaimmal támogatni akarlak abban, hogy minél több információval és módszerrel rendelkezz ahhoz, hogy egyről a négyre juss. Remélem, találtál valami hasznosat ehhez ebben az írásomban.

Hasonló bejegyzések

Szüleink sorsa

Szüleink sorsa

„A szülők nem voltak rosszak. Egyszerűen maguk is megsebzett gyerekek voltak.” Azért tartom találónak J.Bradshaw gondolatát, mert egy olyan tényre mutat rá, amit sokan nem vesznek észre. Hány olyan család van, ahol a gyerek távolságot tart egyik, vagy másik...

Mit tehetsz fenyegetés vagy figyelmeztetés helyett?

Mit tehetsz fenyegetés vagy figyelmeztetés helyett?

A cikkben két gyermeknevelési módszert, a figyelmeztetést és a fenyegetést vizsgálom meg. Olvass tovább, ha kíváncsi vagy, milyen technikát lehet ezek helyett alkalmazni. Árnyalatnyi a különbség a kettő között, azonban érezhető, hogy a fenyegetés nehezebb kijelentés a...

Támpontok válásról szülőknek és gyerekeknek

Támpontok válásról szülőknek és gyerekeknek

A cikkben a válás témáját járom körbe. Leginkább arra fókuszálok, hogy olyan technikákat és lehetőségeket ismertessek, amik szülőknek és gyerekeknek is támaszt nyújthatnak ebben a feszült és fájdalmas helyzetben. A cikk végén egy 4 oldalas letölthető anyagot találsz,...

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .