Konzultálás Szülőkkel
Milyen esetekben tudlak támogatni?
Szülői szerep megélése
Nem tudod beleengedni magad a szerepbe, nem tudod élvezni, és örömből jelen lenni. Frusztrálnak a gyerekeid és legszívesebben szabadságra mennél.
Vagy azon aggodalmaskodsz, hogy mindent rosszul csinálsz. Kételkedsz saját magadban szülőként és tehetetlennek érzed magad.
A célunk, amit el akarunk érni:
Feltárjuk, mi okból blokkolt az anyaság, vagy az apaság megélése. A gondolati nagytakarítás után olyan technikákat beszélünk át, melyek egyszerűek, gyermeknevelés során könnyen bevethetőek és erősítik a szülői kompetenciaérzésedet.
Kommunikációs nehézségek
Vagyis a családi életben sokszor veszekedésbe torkollik egy megkezdett beszélgetés. A konfliktusok száma is magas, ami leginkább játszámaként zajlik tovább, és nem tudtok megegyezni.
A célunk, amit el akarunk érni:
Versengésmentes, hatékony, minőségi kommunikáció, aminek légkörét a harmónia és a higgadtság jellemzi.
Beilleszkedési problémák
Az osztályfőnök arról tart nektek fogadóórát, hogy gyermeketek megszegi a szabályokat, bohóckodik, szembeszegül az elvárásokkal és olykor agresszív is. Otthon pedig Ti ebből semmit sem tapasztaltok.
Vagy ezt a magatartást otthon folytatja, és a tanintézményben betartja a „játékszabályokat”.
A célunk, amit el akarunk érni:
Alaposan átbeszéljük a nehéz helyzeteket, hogy láthatóvá váljon a gyermeketek magatartásának oka. Érintjük az érzelmi fejlődést is, hogy a deviáns magatartás norma szerinti viselkedéssé formálódjon, és pozitívabb módon tudjon kapcsolódni másokkal.
Beilleszkedési problémák
Az osztályfőnök arról tart nektek fogadóórát, hogy gyermeketek megszegi a szabályokat, bohóckodik, szembeszegül az elvárásokkal és olykor agresszív is. Otthon pedig Ti ebből semmit sem tapasztaltok.
Vagy ezt a magatartást otthon folytatja, és a tanintézményben betartja a „játékszabályokat”.
A célunk, amit el akarunk érni:
Alaposan átbeszéljük a nehéz helyzeteket, hogy láthatóvá váljon a gyermeketek magatartásának oka. Érintjük az érzelmi fejlődést is, hogy a deviáns magatartás norma szerinti viselkedéssé formálódjon, és pozitívabb módon tudjon kapcsolódni másokkal.
Hiszti, dramatikus jelenetek
A gyerkőcötök cirkuszol, ellenáll, lázad. Megnyilvánulásiban gyakori a sértődékenység, túlérzékenység és elveszti az önmérsékletét.
A célunk, amit el akarunk érni:
Felfejtjük a dacosság okait, hogy kinek, milyen szükséglete, igénye nem ismert, és emiatt nem is tud teljesülni. Ez segíti a gyerkőcötök megértését, hogy aztán rá tudjátok őt vezetni arra, hogyan fejezze ki önmagát.
Viselkedés, magatartás zavar
A fiatalkorú gyermeketek verekedik, hazudozáson kapjátok, csavarog, megszegi a szabályokat, vitatkozik a felnőttekkel, és van, hogy megfélemlít másokat.
A célunk, amit el akarunk érni:
Bemutatom, megismeritek azokat a módszereket, amikkel fel tudjátok tölteni a gyerkőc érzelmi tankját, hogy ne védekezésből és bizalmatlanságból reagáljon a világra. Rámutatunk arra és megéreztetjük vele, hogy ő maga is elfogadható és szeretetre méltó személy, aki hasznos része a társadalomnak.
Motiváció hiánya
Az iskolából azt a visszajelzést adják a gyermeketekről, hogy nem figyel az órán, nincs jelen, nem érdekli a tanulás, és alig él át sikereket. Elképzelhető, hogy ti magatok is látjátok otthon, hogy nehezebben tud tanulni.
A célunk, amit el akarunk érni:
Felkutatjuk, mi az oka annak, hogy a gyermek nehezen vállal felelősséget a feladatai, kötelezettségei iránt, hogy aztán megtalálja magában az erőt, a belső motivációt a feladatvállalás iránt. Legyen életkedve, szorgalma, és belássa, mire van szüksége.
Táplálkozási zavar
Azt tapasztaljátok, hogy a gyerkőcötök visszautasítja az ételt, vagy csak mesenézés közben tudjátok őt megetetni.
Vagy úgy látjátok, hogy túleszi magát, mert nem tudja kontrollálni a fogyasztását.
A célunk, amit el akarunk érni:
A táplálék fogalmának, szimbólumának megvizsgálása után kiegyensúlyozott kapcsolatot alakítunk ki az étellel. Testtudatosságot célzó gyakorlatokkal elérjük, hogy a gyermek a valódi szükségletei szerint étkezzen.
Nyugtalanság, félelem, szorongás
Úgy látjátok, hogy gyerkőcötök fél valamitől (pl.: sötétben, állatoktól, láthatatlan dolgoktól) és a szorongás tüneteit tapasztaljátok (pl.: nehezen válik el tőletek – a szüleitől, játékaitól, alvást elutasítja, iskolába indulás előtt hasfájás jelentkezik nála).
A célunk, amit el akarunk érni:
Alaposan átbeszéljük a körülményeket, hogy egyértelmű legyen, mi miatt jelentkezik nála ez a tünet. Hiszen azt akarjuk elérni, hogy békésebb, kiegyensúlyozottabb legyen a világhoz, a világ eseményeihez, tárgyaihoz és élőlényeihez való hozzáállása.
Önbizalomhiány, önértékelési problémák
Vagyis a gyermeketek visszahúzódó, zárkózott személyiség, nehezebben tud kapcsolatot kezdeményezni másokkal, inkább befelé fordul, és nehezebben bízik meg a társaiban. Alacsony az önértékelése és inkább negatív véleménye van önmagáról.
A célunk, amit el akarunk érni:
Kiderítjük, hogyan van ő az elismerésekkel, hogyan reagál a kedves szavakra és milyen változást vár magától, hogy okésnak tartsa önmagát?
Részletesen beszélgetünk a feltétel nélküli szeretetről, hogy a gyermeketek helyesen értékelje önmagát, magabiztosabb legyen és elfogadja önmagát. Hogy rátaláljon a benne rejlő képességekre és át is tudja élni azokat.
Zavar a társas kapcsolatokban
Azt tapasztaljátok, hogy a gyermekeitek sokat civakodnak, ellenségesek egymással. Vagy azt, hogy gyermeketek egyéb társas kapcsolataiban sok konfliktus alakul ki közte és a gyermekközösség egyes tagjai között. Esetleg kötődési problémák, nehézségek is jelentkeznek.
A célunk, amit el akarunk érni:
Begyakorlunk egy kommunikációs technikát, hogy a gyermeketek elmondja nektek, mi is az oka a szociális életében jelentkező nehézségeinek. Így tisztábban látunk és célirányosabban tudjuk őt megtámogatni.
A testvérek közötti együttműködés, partnerség kialakítására is van egy módszer, hogy harmonikusabbá váljanak gyerkőceitek mindennapjai.
Mi kerül a fókuszomba, és mi nem?
Szakmai kompetenciámba tartozik
A prevenció, vagyis a megelőzés, hogy nagy problémák ne alakuljanak ki a család életében.
Sok gyerkőc akkor kerül ellátó rendszerbe, amikor már nem pszichológusra, hanem rögtön gyógyszeres kezelésre van szüksége.
Az edukáció során olyan modelleket és kommunikációs eszközöket ismertetek meg a szülőkkel, melyeket alkalmazva együttműködés alakul ki kicsi és nagy között.
A segítői folyamat során rendeződni tud a szülő-gyermek kapcsolat.
Módszereimmel és a szülőcsoportommal elősegítem, hogy a családi közösségből, egy új, tudatos szülői háttérrel működő család váljon.
Darabokra törjük az „elég jó szülő” illúzióját, és utat engedünk a felszabadult szülői működésnek.
Ami nem az én területem
Nem végzek terápiát
Gyermek és ifjúsági preventor™-ként nem nyújtok pszichológiai vagy pszichiátriai szolgáltatást, és nem írok fel semmilyen gyógyszert.
Különleges igényű gyerekek
A modellek, és a coaching szemléletű technikáim megismerése nem nyújtanak elég széleskörű szakmai támogatást egy skizofrén, autista, vagy Down-szindrómás gyermek és családja megsegítéséhez.
Milyen módszerekkel dolgozom?
Szülőkkel...
Tranzakcióanalízis
Az egyéni munka során és a csoportok edukációs részében is Eric Berne Tranzakcióanalízis elméletének modelljeit mutatom be.
A 10 modell lehetőséget ad arra, hogy egy könnyen érthető formában vizsgáljuk meg a szülő és gyermeke között kialakuló helyzeteket.
A TA egy személyiségelmélet, kommunikációs elmélet és gyermeki fejlődéselmélet is. Ennek köszönhetően több „szemüvegen” keresztül tudunk ránézni például a gyermek lázadásának gyökereire.
A modellek egyszerűek, megismerésükkel átláthatóvá válnak a szülői működésre adott gyermeki reakciók okai.
Mindezen túl, az elmélet, olyan könnyen elsajátítható technikákat is ad, melyekkel:
- radikálisan csökken a családi konfliktusok száma,
- átírhatóvá válik a szülők alul értékelési késztetése, és önmagát kritizáló hozzáállása,
- és kiderül, milyen szülői működés eredményez együttműködő gyermeki hozzáállást.
Asszociációs kártyák
A kártyákkal való önismereti munka során különböző témákra nézünk rá.
A folyamat alatt kísérem a szülőt az asszociációs létrán, hogy eljusson a saját válaszáig, és megtalálja a megoldását.
A módszer által fény derül például:
- a háttérben meghúzódó családdinamikára,
- a rejtett erőforrásokra,
- és a szülő gyermeki énjében ragadt, még fel nem dolgozott érzelmekre, melyek a helyére kerülnek az idővonalon.
Vizualizációs módszer
A VMI® technikával egyszerűen tudunk kitenni a rendszerünkből olyan beidegződéseket, mintákat, melyek idejét múltak, még gyermekként szívtuk őket magunkba és fűztük hozzá személyiség-esszenciánkhoz. Ezek valószínűleg befolyásolják a szülői szerepünk megélését.
Ilyenek lehetnek például:
– gátló parancsok,
– előírások,
– hiedelmek,
– életpozíciók, stb.
A vizualizációs módszerrel könnyebb rendezni az érzelmi jóllétünket akadályozó blokkokat.
Fiatalokkal...
Gyermek tranzakcióanalízis
Gyereknyelven, a fiatal saját korosztályára lefordítva beszéljük át, és mutatom be neki azokat a modelleket, amelyekkel megtanul eligazodni a körülötte lévő felnőtt és gyermekközösségben.
A kamaszoknak szóló csoportban erre az elméletre nagy hangsúlyt fektetünk, hogy egyszerűbbé váljon önmaguk és egymás elfogadása.
A foglalkozásokon megtanítom a fiatalt arra, hogyan adjon magának jó üzeneteket és megerősítéseket. Illetve kitérünk a konfliktuskezelések gyermeki módjára is.
Kártyás gyakorlatok
A kártyák játékos természete miatt alkalmasak arra, hogy a gyerekeket is támogassák elakadásaik során. Eszköztáramban az asszociációs kártyákon kívül szerepelnek még érzés kártyák, és az erősségek, képességek felfedezését célzó paklik is.
A közös munka eredményeként helyre áll a fiatal:
- önértékelése,
- önbizalma,
- rendeződik az önmagáról kialakított képe,
- magabiztosabban képviseli önmagát,
- és rátalál a rejtett erőforrásaira.
Integratív módszerek
A foglalkozások során beszélgetünk, rajzolunk, fantáziajátékot játszunk, mesét szövünk, és különböző megoldásközpontú skálázási módszerekkel dolgozunk, hogy a fiatal meg tudja valósítani a kitűzött céljait, és megbirkózzon az életében jelentkező akadályokkal.
Szimbólumokkal való munkára is van lehetőség (KIP-terápia alapfok), mely során olyan témákat tudunk megdolgozni, mint például:
– teljesítményproblémák,
– önmagával való kapcsolata,
– az életében betöltött helye,
– kapcsolódás másokkal.
Részletek
- Találkozás: Személyesen.
- Időtartam: 60 – 90 perc
- Gyakoriság: hetente, kéthetente, vagy ahogy megbeszéljük.
- Díjazás: 9.870,-Ft / alkalom
- Elérhetőségeim időpont egyeztetéshez:
– telefonszámom: 30/422-59-61
– e-mail címem: hello@dallosmonika.hu
Beszélgessünk kötetlenül az első alkommal, hogy feltérképezzük a lehetőségeket!
A tegeződés-magázódás megbeszélés kérdése.
Visszajelzések
Blogolás a témában
Az alábbi cikkek szülőknek szólnak . Kamaszkorú fiatalokkal és kisgyermekekkel kapcsolatos bejegyzéseket olvashatsz.
Kérj tőle időpontot!
Van, hogy sehogysem tudsz beszélgetni a gyermekeddel, mert bezárkózik, elvonul, esetleg nem hallgat meg. Ha ez számodra is probléma, akkor jó helyen jársz. A cikkben ennek megoldásához találsz egy...
Szüleink sorsa
„A szülők nem voltak rosszak. Egyszerűen maguk is megsebzett gyerekek voltak.” Azért tartom találónak J.Bradshaw gondolatát, mert egy olyan tényre mutat rá, amit sokan nem vesznek észre. Hány olyan...
Egy módszer a büntetés elkerüléséhez
Ebben a cikkben a büntetés témájáról olvashatsz. Lentebb ismertetek egy alternatív lehetőséget is, amit bátran alkalmazhatsz ehelyett a módszer helyett. Rögtön az elején dr. Fitzhugh Dodson amerikai...