Szülőségre fel! Program

Üdvözlöm!
Dallos Mónika vagyok.

Kérem, engedje meg, hogy bemutassam a szülőcsoportom céljait és részleteit.

Kiknek szól ez a program?

Azoknak a szülőknek, akik

  • Elakadtak valamilyen gyermeknevelési helyzetben.
  • Nem hisznek magukban, önbizalomhiányban szenvednek.
  • Sokat aggodalmaskodnak, hogy valamit elrontanak gyermekük nevelése
    során.
  • Nyitottak  az anyaság és az apaság megélése során felmerülő
    bizonytalanságaik, dilemmáik, és az önmagukkal szembeni kétségeik okainak felkutatására.
  • Van némi belátásuk arra, hogy a kívánt változást önmagukban szükséges
    elindítaniuk, nem pedig a környezetüktől elvárniuk.
  • Meg tudják oldani gyermekeik felügyeletét a foglalkozások idejére.
  • És nyitottak a saját élményű gyakorlatokkal összekötött edukációra.

Hogyan épül fel a szülőcsoport?

A program 7+1 alkalmas csoportfoglalkozásból áll.

Rendszeresen szervezek egy 0., vagyis ismerkedő alkalmat, mely díjmentesen látogatható, és ahol a szülőknek lehetősége nyílik megismerkedni velem, az alkalmak hangulatával, valamint a foglalkozások módszertanával.

Mivel gyarapodnak a szülők a csoportok során?

✅  Megtanul és begyakorol több módszert, melyekkel garantáltan együttműködésre tudja buzdítani a gyermekét.

✅  Meglátja, mik azok a minták, amik már nincsenek a hasznára szülőként.

✅  Rengeteg ötlettel, amivel előcsalogathatja magából a játékos énjét, így pedig könnyebb lesz kapcsolódni a gyermekével.

✅  Rálát a gyermeki lázadás és dacolás mögöttes pszichológiai folyamataira.

✅  Elsajátítja az erőszakmentes kommunikáció gyermekekre specializált verzióját.

✅  Olyan szülőkkel alakíthat ki baráti kapcsolatokat, akik az övéhez hasonló problémákkal, kételyekkel küszködnek.

A program tematikája

Egyes szám szüfe

Szülői lét

A legelős alkalommal a szülői hivatás mozzanataival foglalkozunk. Beszélgetünk a családrendszer határairól, a párkapcsolatról és megalapozunk azoknak a módszereknek, melyek együttműködésre ösztönzhetik a gyermekeiket.

Hármas szám szüfe

Az együttműködés alapjai

A gyermeknevelés egyik kihívása, amikor a gyerekek nem fogadnak szót és a legkülönfélébb módon állnak ellen még a leghétköznapibb kérésnek is. A harmadik alkalommal több módszert is begyakorolhat, melyekkel eredményesen tudja kezelni gyermeke ellenállásait.

Ötös szám szüfe

A büntetés alternatívái

A gyermeknevelés egyik legsarkalatosabb pontja annak elérése, hogy a gyerkőc megtanulja a szabályokat, és ne kelljen vele veszekedni azért, mert megfeledkezik róluk, vagy nem tartja be őket.
Sok szülő folyamodik valamekkora büntetés kiszabásához abban reménykedve, hogy annak hatására majd csak megtanulja az a gyerek a tutit.
Az ötödik alkalommal olyan módszereket ismernek meg, melyek alkalmazásakor nem sérül a szülő-gyerek kapcsolat, illetve sértődés-, és bűntudatmentesen rögzíthetik a gyermekben a kereteket.

Hetes szám szüfe

Gördülékeny mindennapok

A hétköznapok során bizonyos szituációk könnyen válnak konfliktusforrássá. Például: az étkezés, a rendrakás, az elalvás, vagy a reggeli indulás.
Ezen az alkalmon kitérünk arra, hogy ezekben a helyzetekben milyen önállósodást segítő lehetőségeikkel élhetnek. Megnézzük, hogy mit tudnak még tenni a gördülékenyebb mindennapokért.

Kettes szám szüfe

A gyermeknevelés mintái

A szülői szerepet már gyerekkorunkban magunkba szívjuk. Bizonyos tanult minták befolyásolják a gondolatainkat, az érzéseinket és a viselkedéseinket is. Azonban csinálhatjuk másképp, mint ahogy megtanultuk. A második alkalom végére a szülő megérti gyermeke lázadó reakcióinak okait.

Négyes szám szüfe

Együttműködésre ösztönzés hatékonyan

Vannak olyan helyzetek, amikor a szülők az együttműködés elérése érdekében már minden módszert kipróbáltak, a gyermekük azonban továbbra sem mutat hajlandóságot.
Ezen a foglalkozáson a résztvevők megismerik, hogy a köztudatban élő együttműködésre buzdítás technikáin kívül (fenyegetés, utasítás, stb.), milyen módszereket tudnak még alkalmazni.

Hatos szám szüfe

Az önállóság támogatása

Ahogy a gyerkőcök egyre nagyobbak lesznek, úgy válik egyre fontosabbá az önállósodásuk. A legtöbb szülő célja, hogy gyermeke önálló, független, egyszóval kompetens felnőtté cseperedjen.
A hatodik alkalommal olyan technikákat sajátítanak el, melyekkel hatékonyan tudják támogatni gyermekeik önállósodási folyamatát.

Nyolcas szám szüfe

Építő kommunikáció

Minden gyermek – és felnőtt is – rendelkezik egy érzelmi tartállyal, ezért az utolsó alkalommal az elismerés témájával foglalkozunk. Átbeszéljük, milyen módon tudják építeni gyermekeik önbizalmát és önértékelését.
A 8. csoport egy szabadon válaszható alkalom.

A program tematikája

Egyes szám szüfe

Szülői lét

A legelős alkalommal a szülői hivatás mozzanataival foglalkozunk. Beszélgetünk a családrendszer határairól, a párkapcsolatról és megalapozunk azoknak a módszereknek, melyek együttműködésre ösztönzhetik a gyermekeiket.

Kettes szám szüfe

A gyermeknevelés mintái

A szülői szerepet már gyerekkorunkban magunkba szívjuk. Bizonyos tanult minták befolyásolják a gondolatainkat, az érzéseinket és a viselkedéseinket is. Azonban csinálhatjuk másképp, mint ahogy megtanultuk. A második alkalom végére a szülő megérti gyermeke lázadó reakcióinak okait.

Hármas szám szüfe

Az együttműködés alapjai

A gyermeknevelés egyik kihívása, amikor a gyerekek nem fogadnak szót és a legkülönfélébb módon állnak ellen még a leghétköznapibb kérésnek is. A harmadik alkalommal több módszert is begyakorolhat, melyekkel eredményesen tudja kezelni gyermeke ellenállásait.

Négyes szám szüfe

Együttműködésre ösztönzés hatékonyan

Vannak olyan helyzetek, amikor a szülők az együttműködés elérése érdekében már minden módszert kipróbáltak, a gyermekük azonban továbbra sem mutat hajlandóságot.
Ezen a foglalkozáson a résztvevők megismerik, hogy a köztudatban élő együttműködésre buzdítás technikáin kívül (fenyegetés, utasítás, stb.), milyen módszereket tudnak még alkalmazni.

Ötös szám szüfe

A büntetés alternatívái

A gyermeknevelés egyik legsarkalatosabb pontja annak elérése, hogy a gyerkőc megtanulja a szabályokat, és ne kelljen vele veszekedni azért, mert megfeledkezik róluk, vagy nem tartja be őket.
Sok szülő folyamodik valamekkora büntetés kiszabásához abban reménykedve, hogy annak hatására majd csak megtanulja az a gyerek a tutit.
Az ötödik alkalommal olyan módszereket ismernek meg, melyek alkalmazásakor nem sérül a szülő-gyerek kapcsolat, illetve sértődés-, és bűntudatmentesen rögzíthetik a gyermekben a kereteket.

Hatos szám szüfe

Az önállóság támogatása

Ahogy a gyerkőcök egyre nagyobbak lesznek, úgy válik egyre fontosabbá az önállósodásuk. A legtöbb szülő célja, hogy gyermeke önálló, független, egyszóval kompetens felnőtté cseperedjen.
A hatodik alkalommal olyan technikákat sajátítanak el, melyekkel hatékonyan tudják támogatni gyermekeik önállósodási folyamatát.

Hetes szám szüfe

Gördülékeny mindennapok

A hétköznapok során bizonyos szituációk könnyen válnak konfliktusforrássá. Például: az étkezés, a rendrakás, az elalvás, vagy a reggeli indulás.
Ezen az alkalmon kitérünk arra, hogy ezekben a helyzetekben milyen önállósodást segítő lehetőségeikkel élhetnek. Megnézzük, hogy mit tudnak még tenni a gördülékenyebb mindennapokért.

Nyolcas szám szüfe

Építő kommunikáció

Minden gyermek – és felnőtt is – rendelkezik egy érzelmi tartállyal, ezért az utolsó alkalommal az elismerés témájával foglalkozunk. Átbeszéljük, milyen módon tudják építeni gyermekeik önbizalmát és önértékelését.
A 8. csoport egy szabadon válaszható alkalom.

A díjmentes alkalom részletei

A 0., vagyis az ismerkedő alkalom teljesen DÍJMENTES!

A részvétel nem jár hosszútávú elkötleződéssel, a jelentkezők mégis sok értékes anyaggal, tippel és módszerekkel gyarapodnak.

A térítésmentes alkalom tematikája

A csoporton beszélgetünk:

  • az átvett minták hatásáról és oldásáról,
  • a párkapcsolat életéről a családban,
  • személyre szabott stresszkezelő stratégiát keresünk,
  • illetve ismertetek pár módszert, mellyel együttműködésre tudják ösztönözni a gyermekeiket.

🎁  A foglalkozás után az alábbiakat kapják meg:

1. A megismert elméletek összefoglalását,
2. Ötleteket a gyerekek szeretetnyelvének felfedezéséhez, és
3. Tippeket a párkapcsolat intimitásának elmélyítéséhez

A DÍJMENTES alkalom ajándékai

Szüfe - 0. alkalom ajándékai

A következő ismerkedő alkalom 04.26-án, szerdán lesz. Délután 5 órai kezdéssel.

Mit kapnak a szülők a program mellé?

Elméleti anyagok összefoglalója kép

Elméleti anyagok összefoglalása,

melyek tartalmazzák az adott alkalmon átbeszélt elmélet lényegét, illetve a módszerek kivonatát.

Saját élmény munkafüzet,

amely tartalmazza az adott elmélethez tartozó munkalapot és a jegyzeteléshez szükséges felületet.

Ajándékok

Szüfe program ajándékai

⭐ Tippek a kiegyensúlyozott párkapcsolatért

Az olvasmányban különböző technik és ötletek találhatók arról, hogyan tudják erősíteni a kapcsolatukat a párjukkal.

Amennyiben éppen válás közben, vagy közvetlenül az után vannak, akkor ehelyett A válás súlyának feloldása című anyagot tudják kérni.

⭐ Praktikák az én-idő megteremtéséhez

Több ötlet található az anyagban, melyeket alkalmazva akkor is juthat idő saját magukra, amikor a gyermekükkel együtt vannak otthon.

⭐ Elismerő szavak gyermekeknek

Olyan gyermeki lelket simogató mondatokat írtam össze ebben a füzetben, melyeket a szemlélet jegyében fogalmaztam meg (50 db példamondat).

⭐ Ötletek zaklatott gyermek esetén

A program során sokat beszélünk arról, hogyan lehet megközelíteni a dühös, feszült, vagy szomorú gyermekeket. A kisokosban további javaslatok találhatók ehhez.

⭐ A hagyományos beszédstílus oldása

Bizonyos kommunikációs stílusok a sejtjeinkben gyökereznek, ezért ebben a füzetben több technikát is megosztok, melyek segíthetik tudatosabban kezelni a reakciókat, illetve több ötletet adok arra, hogyan tudják megállítani magukban azokat a mondatokat, amik csak fokozzák a feszültséget.

⭐ A "Miért?" kérdés alternatívái

Sok ember eszköztárában szerepel ez a kérdés, amihez kidolgoztam egy táblázatot. Tipikusan használt kérdések átkeretézését, erőszakmentes verziója található meg a kisokosban.

⭐ Ötletek választási lehetőségekhez

Az irományban 6 rendszeresen kialakuló helyzethez (öltözködés, étkezés, orvosság bevétel, stb.) írtam össze 50 db választási lehetőséget, hogy legyenek példáik, tudjanak miből inspirálódni.

⭐ Utasítás helyett

A tiltások módszerét ugyancsak a génjeinkben hordozzuk, ezért készítettem egy táblázatot, amiben több példát is hozok az átfordításokra. Például arra, hogy mit érdemes mondani a „Ne csapd be az ajtót! felszólítás helyett és el is érjék a céljukat.

⭐ Ötletek családi szabályokhoz

A teljesség igénye nélkül összegyűjtöttem pár családi szabályt, melyeket képi formában is megtalálsz a kisokosban. Így még a legkisebbek is megértik, miről beszélsz.

⭐ A "Nem!" néhány alternatívája

A program során kitérünk erre a témára is, amihez elkészítettem ezt az anyagot, hogy a példák által egyértelműbbé váljon a technika.

Meglepetések

40 benti játék esős időre

40 benti játék esős időre

Amikor egy hétig esik az eső és nem lehet kimenni a szabadba, hirtelen minden kisgyermeknek végtelen sok energiája lesz, amit nem, vagy nehezebben tud levezetni.
A kisokosban olyan tevékenységeket és játékokat írtam össze 2 és 7 éves korú gyerekek számára, melyeket kifejezetten rosszidő esetén érdemes alkalmazni. 

Holtidő - tevékenység gyűjtemény borító

Holtidő - A vidámabb verzió

A türelem, az önuralom, vagyis maga a várakozás még a felnőtteket is megviseli, nem hogy a gyermekeket. A kiadványban olyan ötletek találhatók, melyekkel a szülők megkönnyíthetik a holtidő vidámabb kitöltését.

Mind a két meglepetés kisokos tevékenységeinél és játékainál megadtam az ajánlott korosztályt, hogy milyen fejlesztési területet fed le, és egyes esetekben odaírtam a baleseti kockázat szintjét is.

Bónusz

90 perces szülőkonzultáció képe

90 perces szülőkonzultáció

A program része egy kétszemélyes egyéni beszélgetés is, mely során a szülőnek lehetősége nyílik arra, hogy átbeszéljen velem egy számára problémát okozó témát, és személyre szabott megoldásokon dolgozzunk.

Milyen további muníciókkal gazdagodnak még a jelentkezők?

🧡  Előhívják magukból azokat a készségeket, melyek megerősítésével búcsút mondhatnak a manipulálás, a fenyegetés és az utasítgatás kapcsolatromboló technikáinak.

🧡  A szülői eszköztáruk olyan büntetési alternatívákkal bővül, melyek nem okoznak maradandó nyomokat a gyermekben és bennük sem hagyják a szégyen és a bűntudat érzések lenyomatait.

🧡  Megtudják, hogyan oldják ki magukból azokat a beidegződéseket, melyek akadályozzák őket a szülői működésükben.

🧡  Könnyen bevethető, a mindennapok során alkalmazható technikákat tanulnak meg, melyekkel támogathatják gyermekeik önállósodási törekvéseit.

🧡  Megismernek néhány tényt a gyerekekről, melyek hatására rövidebb ideig tartanak majd a szülőség erőpróbáló pillanatai.

🧡  Egy pozitív és megértő szülői közösség részévé válnak.

A programon részt vett szülők visszajelzései

„Rendkívül hasznosnak tartom a programot, szerintem minden anyának és apának sokat tudna adni! Nekem abban segített a program, hogy tudatosabban éljem meg a szülőség mivoltát, rácsodálkozzak olyan dolgokra, amik a szemem előtt vannak, de kimondani, szembe nézni velük nehéz lett volna. Zseniálisak a kártyás gyakorlatok, sokszor segítettek olyan rétegekbe lenyúlni, amit nehéz lenne segítség nélkül elérni.
Az alkalmak fárasztóak, igénybe veszik az ember lelkét, de minden alkalommal örömmel jöttem el, abban a tudatban, hogy ma is tettem valamit azért, hogy jobb szülő legyek holnap.”

Rozi, 2 gyermekes édesanya

„Nagyon jól éreztem magam az egész folyamatban. Nagyon sok olyan dologra mutattál rá, amit minden szülő alkalmaz vagy mond a gyermekének/gyermekeinek és pont a fordítottját jelentik számukra, vagy mélyebb tudatalattiban a felnőttkorra is kiható eredményként vonulnak velük végig majd életük során.

Sok olyan ráismeréssel találkoztam, amit az én szüleim is alkalmaztak és vinném tovább, de igazából nem jó módszer a gyereknevelésben.

Az önmagunkban nehezen módosítható, de rossz módszerek megváltoztatásához kaptunk rengeteg új ötletet.”

Ábrahám János, 3 gyermekes édesapa

„Elsősorban arra jöttem rá, mennyire csípőből, gonolkodás nélkül osztogatom néha az utasításokat. A legegyszerűbben a „Ne fuss ki az útra!” parancs helyett a „Maradj mellettem!” egyszerű és egyértelmű felszólítás sokkal, de sokkal hatékonyabb, már szinte kérés inkább, mint parancs. 

Amit kaptam, úgy gondolom annak a képessége, hogy egy szituációt valahogy kívülről tudjam megfigyelni. Megpróbáljam magam kivonni abból az érzelmi szituációból, és így higgadtan, felnőtt én állapotból sokkal jobban meg tudom oldani a helyzetet.”

M.N., 1 gyermekes édesanya

„… A Mónika által ismertetett módszerek pedig valóban nagyon ígéretesek. Egy-kettőt már a gyakorlatban is sikerült alkalmazni, de úgy gondolom ez az egész egy teljesen más szemléletet ad és időt kell neki adni, hogy az ember megfelelően elsajátítsa azt.

Összességében mindenkinek ajánlom, aki szeretne egy új módszert megismerni – aztán nála van a lehetőség, hogy alkalmazza-e a gyakorlatban. Én személy szerint biztos fogom.”

Karas Bettina, 1 gyermekes édesanya

Ahol már hallhatott a programról

Hol hallottál róla - 2.ker

Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat Család- és Gyermekjóléti Központ

Hol hallottál róla - 8.ker

Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ

Ringat-lak bölcsőde és családi bölcsőde

Szeged a mindenem! hírportál

Gyakran Ismételt Kérdések

Milyen korú gyermekek szüleinek szól a program?

A gyerekek együttműködésre ösztönzésének technikái olyan módszerek, melyek bölcsődés vagy óvodás korú gyermekek kapcsán alkalmazhatóak a legnagyobb eredménnyel. Mindemellett általános iskoláskorú, serdülő kiskamaszok is – bizonyos idő eltelte után – pozitívan fogadják szüleik terelését.

Kikkel fogok találkozni?

Családias létszámú közegben valósulnak meg a foglalkozások, ahol olyan szülőkkel találkozol, akik hozzád hasonlóan keresik a megoldásokat és a módszereket bizonyos gyermeknevelési kérdéseikre. A csoportok hangulata közvetlen és elfogadó.

Meddig tart egy foglalkozás?

Egy-egy alkalom 2 óránál, maximum 2 és fél óránál nem tart tovább, hogy egyszerűbb legyen megoldani a gyerekek felügyeletét.

Tegeződünk? Magázódunk?

Az eddigi szülőcsoportok tapasztalata szerint minden szülő szívesebben beszél a saját megéléseiről tegeződő stílusban. Amennyiben a csoport a magázódó formulát szavazza meg, akkor váltunk.

Kell-e védettségi igazolvány?

Nem! Már eltörölték. Kézmosásra vagy kézfertőtlenítésre viszont szükség van, hogy védjük a csoportok során használt eszközöket (pl. kártyák). A Stúdióban található kézfertőtlenítő, illetve kézmosásra is van lehetőség.

A témák egymásra épülnek?

Igen. Többször is visszautalok az előző alkalmak elméletére, melyek szorosan kapcsolódnak az adott csoport témájához.

Mi történik, ha nem tudok részt venni egy alkalmon?

Ebben az esetben tudsz csatlakozni egy másik csoport azon alkalmához, melyen nem tudtál részt venni. Illetve tudunk egyeztetni időpontot és kettesben is át tudjuk beszélni az anyagot.
Az eddigi tapasztalatok szerint a szülők leginkább az utóbbi lehetőséget választották.

Hogyan kapom meg az ígért anyagokat?

A jelentkezéskor megadott e-mail címedre küldöm el az anyagokat a csoportot után, pdf formátumú fájl-ként.

Mekkora a terjedelme ezeknek az anyagoknak?

Törekedtem úgy összeállítani az elméleti összefoglalókat, hogy áttekinthetők legyenek és mobilon is át tud görgetni a megismert módszerek kivonatát. 10 és 40 oldal között mozog a terjedelmük.

Az ajándék anyagok rövidebbek, az emlékeid lenyomataként, illetve útravalóként funkcionálnak.

Hogyan tudom rendezni a program részvételi díját?

Az ismerkedő alkalom teljesen DÍJMENTES. Gyere el, ismerkedjünk össze, tapasztald meg az eredményeket és ez után egyeztessünk erről.
Az a célom, hogy Te is, és a gyermeked is jól járjon!

Mi lesz a program után?

Több lehetőséged is van: szoktam kezdeményezni becsületkasszás gyakorló napokat, melyeken a programon részt vett szülők szerveződnek össze. Átbeszéljük a felmerülő nehézségeket, kihívásokat, és felkutatjuk a megoldási lehetőségeket.

Valamint létrehoztam a programon részt vett szülők közösségének egy V.I.P., zárt facebook csoportot, ahol felteheted a kérdéseidet, megoszthatod az élményeidet, és ahonnan értesülhetsz a további eseményekről is.

Ki tartja a foglalkozásokat?

Dallos Mónika,

VMI® Gyermek és ifjúsági preventorTM, gyermekpszichológiai konzulens.
Eredetileg óvodapedagógusként végeztem, amit a csecsemő- és kisgyermek-nevelő, gondozó felsőfokú szakképzés követett.
Az egyetemi éveim után, mivel a maximalizmus az egyik belső hajtó erőm, ezért részt vettem még jó pár továbbképzésen és bővítettem az ismereteimet.

Mindeközben két évig dolgoztam bölcsődében, három évig óvodában, majd ugyancsak három évig egy Családsegítő Központban. Az itt szerzett tapasztalatok tették fel a pontot az i betűre.

A Szülőségre fel! programot a munkahelyeimen szerzett benyomásaim indikálták. A gyerkek beleszületnek egy-egy helyzetbe, bizonyos körülményekbe, szüleik pedig a lehető legjobbat akarják nekik.
Igen ám, csak senki nem tanította meg nekünk a lelket sebző bánásmód ellentétét. Noha egyszerű szemléletről, és egyszerű technikákról van szó.

Szüfe program bemutatkozó képe

A Családi napon épp egy anyukával beszélgetek.